Každý z nás sme jedinečná osobnosť a chceme sa odlišovať od ostatných. Takto to funguje aj v obchode a službách, kde sa jednotlivé firmy snažia od seba odlišovať a na to slúži branding.
Pre ľahšie pochopenie významu branding si predstavme význam slova brand, ktoré sa významovo spája s označením pre značku, logo, slogan, myšlienku spojenú s určitým produktom (výrobkom), firmou, alebo službou, ktorú ponúkate zákazníkom.
Cesta pre zviditeľnenie značky
Brand nám slúži pre ľahšie zviditeľnenie a odlíšenie sa v obchodnom prostredí. Myšlienkou súčasného brandu nie je iba prezentovanie výrobku a služby, ale hlavne prezentovanie firmy ako celku. Zahŕňa o celkovú prezentáciu postojov, myšlienok a vytvorenia dobrého mena na trhu, čo vôbec nie je krátkodobý proces, ale dlhodobý, cielený a hlavne nekonečný.
Vytvárajte svoju jedinečnosť
A práve tu nastupuje branding, ktorý vytvára vašu jedinečnosť. Zahŕňa snahu vytvárať, prezentovať a rozširovať značku vo firemnom sektore, ale aj medzi zákazníkmi, a tým individuálne oslovuje vybranú cieľovú skupinu.
Správne zvolená značka dokáže presne odprezentovať poslanie firmy, presvedčiť o hodnovernosti vašich produktov a službách, prehĺbiť náklonnosť k vám a umocniť emócie z dobrého nákupu a poskytnutých služieb, čím získate nového verného zákazníka.
Je logo dôležité?
Mnoho marketingových špecialistov sa zhoduje na tom, že logo síce tvorí prezentáciu firmy, ale nehovorí o jej kvalite. To je dôvod, prečo by sme sa viac ako na logo, mali sústrediť na samotnú prezentáciu hodnôt a viditeľnosti. Samotné vyjadrenie grafickej značky by aj napriek tomu malo byť krátke, výstižné, jednoducho zapamätateľné s primeraným jednoduchým, no výrazným logom a často aj s emocionálnym podfarbením.
Pre branding by sme mohli použiť tiež aj slovo označkovanie produktu alebo služby. Dobre zvolená značka dokáže určovať trendy alebo súčasné vychytávky produktu. Správnym nasmerovaním marketingu sa dokáže značka posilňovať.
Značka, ktorá žije, predáva
Veľký podiel na životaschopnosti značky má reklama a jednotlivé média, v ktorých reklamu prezentujeme. Človek siaha po produktoch v nádeji, že ak sú v reklame, tak ich kvalita je vysoká. To znamená, že značka predáva produkt a človek si kupuje pocit nadradenosti.
V procese tvorby firemnej značky nesmieme zabudnúť si zodpovedať niekoľko otázok, ako napríklad:
- V čom by ste mohli byť jedinečný na trhu?
- Aké sú vaše firemné princípy a hodnoty?
- Čo trh už ponúka v oblasti vášho záujmu?
- Kto je vaša konkurencia?
- Čo môžete inovatívne ponúknuť?
- Kto je vaša cieľová skupina?
- Ste dôveryhodnou spoločnosťou?
- Aké sú pozitíva a negatíva vášho produktu a služby?
Pri správnej a vedenej analýze dokážete vytvoriť jedinečný profil firmy a jej značku. Aj vďaka konzultáciám sa spoznáte, budete sa vedieť pomenovať, odlíšiť, identifikovať v systéme a vyprodukovať svoju trhovú hodnotu. Navyše dokážete vypracovať motivačný systém pre spoločnosť.